Virgil Abloh, ten gość od projektów Off-White, oficjalnie przedstawia The Ten, czyli projekt, w którym uskutecznia rekonstrukcję klasycznych, ale i nowoczesnych modeli ze stajni Nike.
Dlaczego The Ten – nic szczególnego, bo butów w projekcie jest dziesięć. Duh.
Historia Abloha i Nike
Wspólne działania tej dwójki – Abloh i Nike – rozpoczęły się na długo przed tym jak Alboh odwiedził siedzibę główną firmy w październiku 2016 roku. Już jako nastolatek, Abloh wraz ze swoim przyjacielem rysowali projekty butów i wysyłali je do Nike. Goście byli zachwyceni butami Air Jordan, bo wychowywali się na najlepszym koszykarzu wszechczasów. Poza tym Abloh pochodzi z miejscowości Rockford, w Illinois, czyli stanu w którym mieści się też Chicago.
Jak mówi sam Abloh, Michael Jordan był większy nż życie, był Supermanem. Nie tylko dla niego zresztą. – Mój cały etos pracy, background pochodzi z lat 90tych – mówi projektant.
A ten background to koszykówka i buty sportowe, hip-hop, grafitti oraz okładki albumów rockowych. To wszystko było poligonem doświadczalnym dla Abloha. Rozwój tego gościa i jego nieposkromiony głód tworzenia spowodował, że Abloh jest nie tylko projektantem, dyrektorem kreatywnym, DJ’em i założycielem marki OFF-White. Facet ściera granice procesów kreatywnych i robi co chce, niszczy (pozytywnie) reguły, bawi się modą i wprowadza w ten świat sporo humoru i elementów DIY – tak modnych obecnie zresztą.
Pierwsza wizyta Abloha w Beaverton – siedziba Nike – to nie był wyjazd, aby podawać sobie rączki. Abloh pojechał tam w konkretnym celu i z konkretnym pomysłem. I miał ze sobą czarne Nike Air Force 1 Low, które pociął nożem X-ACTO oraz popisał je markerem.
Bum i jest projekt. Powstało 12 Air Force 1, które własnoręcznie stworzył Matt Kilgore (syn Bruce’a, który zaprojektoewał oryginalne AF1 w 1982 roku). Panowie pobawili się, poćwiczyli – tak robi się rzeczy.
Dlatego też szybko narodził się projekt większy, ten o którym tutaj czytasz – The Ten. Sam projektant podkreśla, że to co zostało stworzone jest większe niż buty, większe niż środowisko sneakersowe, większe niż design – to dziesięć butów, które łamały zasady, bariery w sporcie, stylu. Te wszystkie buty, które tu widzisz, przerobione przez Abloha, w swojej podstawowej formie, zmieniały świat. One po prostu coś znaczą, więcej niż coś.
Dziesięć butów, nad którymi pracował Abloh, zostało podzielone na dwie grupy. Grupy nazwane bardzo ładnie i sprytnie – REVEALING oraz GHOSTING.
Revealing zostały zaprojektowane aby sprawiać wrażenie odkrywania buta, prześwietlenia go od A do Z. W tej grupie znajdują się Air Jordan I, Nike Air Max 90, Nike Air Presto, Nike Air VaporMax i Nike Blazer Mid.
W drugiej grupie, Ghosting znajdziemy Converse Chuck Taylor, Nike Zoom Fly SP, Nike Air Force 1 Low, Nike React Hyperdunk 2017 i Nike Air Max 97. Tutaj chodzi natomiast o pomieszanie materiałów i przede wszystkim półprzeźroczystą cholewkę.
Co ciekawe, cały set to jedna z najszybciej stworzonych kolaboracji w historii Nike. Dziesięć projektów powstało w 10 miesięcy. Od idei, aż do wypuszczenia ich na rynek. Większość decyzji kreatywnych było podejmowanych w pierwszych trzech godzinach, a sam projekt zajmował dwa do trzech dni. Air Jordan I zostały stworzone podczas jednej sesji kreatywnej.
I wiesz co było centralnym elementem projektów? Nóż X-ACTO, który wygląda tak.

Abloh używał go m.in. do pokazania podeszwy, ale także do pracy przy języku, przemieszczania metek i logotypów. Ciekawym jest podejście projektanta, który zauważa, że mając w domu kilka przyrządów jesteś w stanie samodzielnie wykonać taki waśnie projekt. Mimo tego, że – jak sam Abloh twierdzi – stworzono właśnie to, czego pragnął będzie każdy sneakerhead.
Wiesz co jeszcze ciekawe jest w całym projekcie? To, że tak bardzo konotuje on z hasłem JUST DO IT. Krótki proces podejmowania decyzji, krótki proces tworzenia – decyzja i efekt. Abloh dodaje, że długo myślał natomiast o dziecku gdzieś tam w domu, które chce być projektantem. The Ten, to elementarz tego, aby zrozumieć design.
Wszysktie z dziesięciu butów kolekcji The Ten przeszły próbę czasu, stały się katalizatorem nie tylko dla projektantów butów, ale w ogóle projektantów. Abloh swoimi dziełami chciał podkreślić jak perfekcyjne są produkty stworzone przez Nike. Chciał podkreślić czynnik ludzki i połączenie emocjonalne z kultowymi modelami.