Pamiętasz sprawę logotypu, którym w zasadzie jest skaczący Michael Jordan? Fotograf Jacobus Rentmeester, który wykonywał w 1984 roku kilka zdjęć Jordana na potrzeby Igrzysk Olimpijskich, twierdził, że Nike ukradło logotyp z jednej z jego fotografii.

W dużym skrócie – sąd w USA zadecydował, że fotografia, z której powstał logotyp, jest całkowicie różna od tej wykonanej przez Rentmeestera. Sąd twierdzi – zgodnie zresztą z tym, co widzimy na fotach -, że zdjęcie fotografa jest umiejscowione w zupełnie innej scenerii, pod innym kątem i jakby nie w tempo tego, co przedstawia logotyp. Fotografia Nike ma w tle, zamiast pagórka z trawą i słońca, Chicago. Bez dwóch zdań oba zdjęcia mogą budzić skojarzenie podobieństwa, bo takowe mają, to fotograf Nike wykonujący sesję z Jordanem pod logotyp, stworzył zupełnie inny obrazek jeśli chodzi o detale – tak orzekł sąd.

W związku z tym, że fotografie są inne, Jacobus Rentmeester nie może też domagać się zadośćuczynienia użycia jego logotypu. Sprawa zamknięta.

Rentmeester wykonał fotografię Jordana, gdy ten był jeszcze studentem w North Carolina, instruował zawodnika, aby przybrał taką właśnie pozę, jaką widzimy na jego zdjęciu. Miała być ona inspirowana baletem, gdzie tancerz podkurcza nieco nogi w rozkroku. Poza ta, jest totalnie nieadekwatna do koszykówki. Jego zdjęcie pojawiło się w magazynie Life, jako część materiału dotyczącego zawodników USA, którzy brali udział w letnich Igrzyskach Olimpijskich w Los Angeles w 1984 roku.

Ikoniczny logotyp Jordana stworzony przez Nike powstał w 1987 roku. Przez ostatnie 30 lat Nike sprzedało olbrzymią liczbę produktów z tym właśnie logo, które przyniosły firmie i Jordanowi miliardy dolarów zysku, tworząc tym samym jeden z najbardziej rozpoznawalnych logotypów – a także linii obuwniczej i odzieżowej – na świecie.