Rynek obuwniczy w USA jest wart około 18 miliardów dolarów. W przeliczeniu na złotówki, mówimy o 74 miliardach złotych. Ten rynek, który kiedyś jeden z dziennikarzy ekonomicznych skwitował w rozmowie ze mną – kolesie od produkcji dresów – nie jest niczym innym tylko realnym i bardzo istotnym biznesem.

Napędzają go ludzie młodzi, dynamiczni, sportowcy, gwiazdy estrady i rzucający mięsem na scenie raperzy, ale nie znaczy, że nie ma też twarzy naprawdę poważnej i nie zajmują się nim prawdziwi biznesmeni. To, że mów i i pisze się o nim w lekkich i przyjemnych magazynach i pokazuje w formie bardzo przystępnej, nie znaczy, że nie ma poważnych publikacji, analiz i zbiorów materiałów, które są zbierane przez kulturoznawców (styloznawców – sobie dopowiem i wytworzę słówko), socjologów, ekonomistów, analityków.

I czasem warto sięgnąć nieco dalej niż tylko na strony newsowe opisujące, jaki but wychodzi w danej chwili. Uwierz mi, to co dzieje się pod podszewką całego tego biznesu, to jak kultura sneakersowa się tworzyła i przez kogo się tworzyła, gdzie się tworzyła, jest równie, jak nie bardziej ciekawe niż nadchodzące premiery.

FootwearNews sporządził listę kilku książek kicksowych, które warto mieć, a paradoks jest taki, że bardzo podobna lista znajdowała się już w mojej szafie, a także w notesie i wpadła tam kilka miesięcy temu.

Gdzie kupić poniższe pozycje? Najczęściej Amazon – tam zaopatruję się np. ja.

Where’d You Get Those? New York City’s Sneaker Culture 1960-1987

Dla mnie najistotniejsza choćby dlatego, że napisał ją Bobbito Garcia, którego miałem okazję poznać w Dubaju i który mój egzemplarz podpisał. Bobbito to człowiek, który kulturę ma w małym palcu, bo jest częścią, a także istotnym twórcą tej właśnie kultury. I do tego opisuje Nowy Jork, miejsce gdzie wiele z tych rzeczy się urodziło. Must have i must read!

Fifty Sneakers That Changed The World

Krótki, telegraficzny wręcz skrót prowadzący nas przez historię obuwia sportowego, ale z punktu designu. Ciekawe, bo dostajemy tutaj np. informacje o takich elementach kultury jak plimsoll, kolcach Jessie Owensa, butach Batta i mniej znanych markach od tych topowych adidasa, czy Nike.

Sneaker Wars

Jeżeli w tym miejscu miałby paść jakiś zakład o to, o czym jest Sneaker Wars, to strzelasz w … ? Nie, nie jest to rywalizacja pomiędzy adidasem i Nike, a opowieść o bratobójczej wojnie pomiędzy adidasem i Pumą i rodzeństwa, które dwie te marki stworzyło.

Out of the box: The Rise of Sneaker Culture

Bogate w ilustracje wydanie szybkiego przeglądu historii obuwniczej na świecie. Wszystko skupione jest wokół butów sportowych oczywiście. Wstęp do książki napisał wspomniany już tutaj Bobbito Garcia, a w środku znajdziesz m.in. krótkie historie niektórych modeli, a także bio projektantów, właścicieli kultowych butików czy sportowców. Aha, Out Of The Box, to wydanie, które uzupełnia(ło) wystawę zorganizowaną w Brooklyn Museum w 2015 roku.

Shoe Dog – Phil Knight

Niedawno wydana w Polsce biografia współzałożyciela Nike – Phila Knighta. W mojej kolekcji są dwie wersje – oryginalna i przetłumaczona na język Polski. O książce pisałem już tutaj.

Sprawdź też polecane produkty