Zaprojektowane na bazie sukcesu, którym cieszyli się poprzednicy szczególnie pod względem technologicznym, a w efekcie tego, co but dawał w obszarze możliwości – szczególnie biegowych, bo do tego środowiska był skierowany.
New Balance 1500 pojawił się na rynku w 1993 roku i stał się kolejnym ulubionym butem biegaczy (a jak za chwilę się okaże nie tylko) z linii New Balance po takich klasykach jak choćby 574. Podobnie jak wcześniejsze modele od New Balance but był wykonany z miksu materiałów, w tym m.in. skóry, zamszu czy nubuku i meshu. Kształt buta pozostał niezwykle ponadczasowy, kolorystyki i styl spowodowały, że NB 1500 stały się bardzo ważnym butem wśród kolekcjonerów i niekoniecznie tych biegających, a raczej obracających się w klimatach streetwearowych.
NB 1500 odpowiadał na ich zapotrzebowanie, dotarł daleko, bo w dalszym ciągu jest jednym z ukochanych butów. Ponadto jest ważny dla zbieraczy, bo 1500 to model, który upatrzyło sobie wiele firm robiących kolaboracje. Powstały m.in. projekty we współpracy z Solebox, Hanon, Provider, Crooked Tongues, Colette, Nice Kicks, Norse Projects czy Undefeated.
Zatrzymajmy się na dłuższą chwilę przy kolaboracjach. New Balance M1500 Blackbeard x Crooked Tongues & DJ Betts to biegówka kolaboracyjna z mroczną historią w tle. 1500 były częścią paczki Confederation of Villainy. CT przywiązało wagę do detali i sprawiło, że wykonanie buta było wręcz genialne. W tym roku obchodzimy dziesięciolecie tej współpracy, a bardzo fajna nazwa nadana butowi – Blackbeard – pochodzi od angielskiego pirata, który reprezentował barwy Bristolu. Według historii Blackbeard wkładał sobie tkaninę w brodę po to, aby ta wyglądała efektowniej – i kolory, które pirat wybierał, to te, które widzimy na bucie. W boksie z butem, które było również specjalne, były także dwie pary lejcy.
CT i New Balance 1500 spotkały się także rok wcześniej (2005) przy okazji współpracy z Solebox podczas pierwszego roku istnienia targów Bread & Butter w Berlinie. To właśnie wtedy premierę miał ten bardzo limitowany but. Projekt wykonali Chris Law z Crooked Tounges i Hikmet z Soleboxa. Inspiracja? Paleta kolorystyczna strony internetowej CT. Ile było par? Tylko 50, a każda pojawiła się z indywidualnym hang-tagiem.
Diabeł tkwi w szczegółach. I nie ma znaczenia w jakim języku wypowiadamy to zdanie, zawsze znaczy dokładnie to samo. Solebox brał też model półtorej kafla (tak sobie wymyśliłem na potrzeby tekstu) do indywidualnej obróbki. W 2006 roku powstał New Balance x Solebox Purple Devils. Zauważyliście, że po nazwie marki nie ma tutaj wymienionych tych czterech cyferek? Nie wspomnę już o liczbie mnogiej w diabłach. Chodzi o to, że paczka składała się z trzech butów – 575, 576 i właśnie 1500. Każdy z nich był wykonany dokładnie w tej samej kolorystyce i z tych samych materiałów. 575 pojawiły się na rynku jako pierwsze, następnie 576, a na końcu 1500 i każdego było na rynku tylko 300 par.
Swoje miejsce w historii kolaboracyjnych modeli NB 1500 ma też Hanon który stworzył model Chosen Few. Ten but pojawił się jako część paczki Northern Sole, a inspiracjami jakimi kierowali się projektanci był europejski zamsz w kolorystyce navy, który był także użyty na modelach 577 i 576 w wersjach OG. Do wykonania Chosen Few użyto też skóry rosomaka, a szare elementy zostały dodane po to, aby nadać butowi wyglądu rodem z katalogów vintage. I ciekawostka, pierwszych pięćdziesięciu klientów, którzy kupowali tego buta, otrzymało limitowany drewniany box.
A po tym jak zwróciliśmy uwagę na szczegóły, możemy zacząć żyć tak, jakby to był nasz ostatni dzień. Tak przynajmniej ówi nam New Balanc, La MJC i Colette. La MJC to agencja zajmująca się komunikacją społeczną i szeroko pojętą kulturą uliczną, współpracowała przy kolaboracjach z Nike, New Balance, Asics, Lacoste, Suprą czy Sebago. Colette pewnie znacie, to top butik francuski, a sama współpraca miała miejsce w 2010 roku.
Po tym jak w 2010 Colette i La MJC stworzyło powyższe NB, postanowiono zdecydować się na mały trójkąt (a w sumie to już czworokąt), do którego dołączył Undefeated i w 2012 roku powstał model UCLA Bruins. Dlaczego? Bo Undefeated to kalifornijski butik, a UCLA to uczelnia w Kaliforni, a właśnie jej kolorystyka została zastosowana na butach.
Cofnijmy się szybko do 2007 roku, do Soleboxa i wejdźmy do łazienki. Poszukajmy pasty do zębów i dostaniemy NB 1500 Toothpaste x Solebox. W paczce znalazły się dwa buty z miętowymi i pomarańczowymi wykończeniami, które uzupełniały perłowe panele na butach. Było ich tylko 216 sztuk, a kilka par zrobionych dla Friends&Family otrzymało logo Soleboxa na boku.